Warszawska Szybka Kolej Miejska to naziemna sieć kolei miejskiej, łączącej centrum stolicy z terenami podmiejskimi. Docelowo SKM ma stanowić uzupełnienie metra oraz alternatywę dla autobusów podmiejskich. W chwili obecnej pociągi SKM-ki obsługują jedną trasę: Pruszków – Sulejówek, Miłosna.
Żyrardów od początku prac nad projektem Szybkiej Kolei Miejskiej, sygnalizował chęć uczestnictwa w tym przedsięwzięciu. Z uwagi na dużą liczbę osób podróżujących koleją w kierunku stolicy, stworzenie dodatkowej formy transportu było – zdaniem władz miasta – bardzo cenną i wartą uwagi inicjatywą.
Spotkanie z prezesem Leszkiem Walczakiem miało dać odpowiedź na pytanie, jakie są szanse na wydłużenie linii Warszawa – Pruszków aż do stacji Żyrardów. Prezes Walczak nie był jednak w stanie określić choćby przybliżonego terminu, kiedy żyrardowianie będą mogli korzystać z SKM-ki. Podtrzymał natomiast wcześniejsze deklaracje, że jeśli zapadnie decyzja o wydłużeniu linii południowo-zachodniej, odcinek Pruszków - Grodzisk Mazowiecki - Żyrardów rozpatrywany będzie jako całość.
Ponieważ spółka nie ma obecnie sprecyzowanych planów wydłużenia linii w kierunku Żyrardowa, zdaniem prezydenta Andrzej Wilka, równolegle z pilnowaniem kwestii udziału naszego miasta w projekcie SKM-ki, należy szukać także innych rozwiązań, służących poprawie warunków komunikacji kolejowej ze stolicą. Założenia projektu jednoznacznie wskazują, że Szybka Kolej Miejska rzeczywiście poszerzy częstotliwość połączeń z Warszawą, ale tylko na poziomie oferty świadczonej obecnie przez Koleje Mazowieckie. SKM-ka jest bowiem szybką koleją tylko z nazwy. Tzw. prędkość sprzedaży oscyluje w granicach 40 km/h. Zważywszy na fakt, że pociągi zatrzymują się na wszystkich stacjach, czas podróży z Żyrardowa do Warszawy zbliżony będzie do przejazdu tradycyjnym „żółtkiem”. Nie jest to więc atrakcyjna oferta dla licznej rzeczy pasażerów korzystających dziś z pociągów pospieszych.
„W mojej ocenie nie możemy koncentrować naszej uwagi wyłącznie na Szybkiej Kolei Miejskiej i traktować tego projektu, jako panaceum na wszystkie problemy – mówi prezydent Andrzej Wilk. – Oczekując na wydłużenie linii Warszawa-Pruszków, musimy czynić zabiegi – i tak się też dzieje - by już teraz zwiększyć częstotliwość pociągów osobowych i pospiesznych na trasie do stolicy.”
Obowiązujący od kilku dni nowy rozkład jazdy, nie jest może jeszcze doskonały, ale wydaje się, że lepiej niż poprzedni trafia w oczekiwania żyrardowian. Cieszy z pewnością, że przybyło pociągów między godz. 7.00 a 9.00, w godzinach porannego szczytu komunikacyjnego w kierunku Warszawy.