Wydział Edukacji
Kontakt:
tel.: (46) 858 15 69
fax: (46) 855 36 09
e-mail:
adres: ul. Mireckiego 56, 96-300 Żyrardów
Do zadań Wydziału Edukacji należy:
prowadzenie spraw związanych z zadaniami Miasta jako organu prowadzącego gminne jednostki oświatowe (tj. przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazja, Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego, placówki pozaszkolne), a w szczególności:
1)sprawowanie nadzoru nad działalnością gminnych placówek oświatowych,
2)udzielanie pomocy merytorycznej dyrektorom szkół i placówek w zakresie spraw organizacyjnych i pracowniczych wynikających z ustaw: o systemie oświaty i Karta Nauczyciela,
3)organizowanie narad z dyrektorami podległych placówek oświatowych,
4)przygotowywanie dokumentów dotyczących zakładania, przekształcania, łączenia w zespół i likwidowania gminnych jednostek oświatowych,
5)opracowywanie statutów dla nowych jednostek oświatowych,
6)podejmowanie działań umożliwiających utrzymywanie gminnych jednostek oświatowych,
7)sporządzanie dokumentów dla określenia sieci przedszkoli, szkół podstawowych, gimnazjów,
8)sporządzanie dokumentów dla określenia granic obwodów szkół publicznych,
9)analiza merytoryczna i formalna arkuszy organizacyjnych gminnych placówek oświatowych i zmian do nich przedkładanych w formie aneksów z wykorzystaniem wersji elektronicznej programu Sigma Optivum; zatwierdzanie arkuszy i aneksów składanych w wersji papierowej,
10)podejmowanie działań zapewniających dzieciom realizację obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego,
11)koordynowanie prac związanych z rekrutacją do przedszkoli i pozostałych gminnych placówek oświatowych. Obsługa i nadzór na kolejnymi etapami elektronicznego systemu rekrutacji do przedszkoli, klas pierwszych szkoły podstawowej, klas pierwszych gimnazjum i liceum ogólnokształcącego. Przygotowanie wzorów zgłoszeń i wniosków o przyjęcie, weryfikacja danych zawartych w zgłoszeniach i wnioskach,
12)organizowanie i nadzorowanie dowozu dzieci niepełnosprawnych do placówek oświatowych, przygotowanie umów z rodzicami i przewoźnikami,
13)podejmowanie działań zapewniających obsługę ekonomiczno-finansową gminnych jednostek oświatowych,
14)analizowanie programów naprawczych placówek oświatowych w sytuacji stwierdzenia przez Kuratorium niedostatecznych efektów kształcenia lub wychowania,
15)podejmowanie czynności i sporządzanie dokumentów umożliwiających powierzanie stanowisk kierowniczych w gminnych jednostkach oświatowych i odwoływania z tych stanowisk,
16)prowadzenie spraw osobowych dyrektorów gminnych placówek oświatowych,
17)prowadzenie działań i przygotowywanie materiałów umożliwiających dokonanie oceny pracy dyrektorów gminnych jednostek oświatowych,
18)sporządzanie opinii przy powierzaniu przez dyrektora stanowisk kierowniczych w placówkach oświatowych,
19)prowadzenie spraw związanych z nadawaniem nauczycielom kolejnych stopni awansu zawodowego w tym organizowanie składu, udział w pracach komisji egzaminacyjnych, prowadzenie rejestru wydawanych zaświadczeń o zdanym egzaminie, przygotowanie aktów nadania stopnia awansu zawodowego i umów z ekspertami z listy MEN,
20)przygotowanie regulaminu wynagradzania dla nauczycieli opracowanie kryteriów i zasad przyznawania nagród organu prowadzącego dla nauczycieli za szczególne osiągnięcia w dziedzinie oświaty i wychowania,
21)sporządzanie wniosków o odznaczenia i nagrody dla dyrektorów placówek oświatowych i osób zasłużonych dla rozwoju kultury fizycznej,
22)przygotowywanie dokumentów upoważniających nauczyciela danej szkoły do oceny pracy pracowników pedagogicznych w przypadku gdy dyrektorem szkoły jest osoba nie posiadająca kwalifikacji pedagogicznych,
23)sporządzanie opinii w sprawie wniosku dyrektora o przeniesienie nauczyciela z innej placówki,
24)podejmowanie czynności w zakresie wskazania osoby zastępującej dyrektora w placówkach, w których nie ma stanowisk wicedyrektora,
25)sporządzanie analiz obsady kadrowej w szkołach i sporządzanie dokumentów do przeniesienia nauczyciela przez organ prowadzący w sytuacjach określonych Kartą Nauczyciela,
26)przygotowywanie materiałów będących podstawą do podjęcia decyzji w sprawie zwolnienia nauczyciela od zwrotu zasiłku na zagospodarowanie,
27)przygotowywanie materiałów umożliwiających podejmowanie działań obrony nauczyciela z urzędu,
28)przygotowanie dokumentów umożliwiających realizowanie zadań w zakresie finansowania doskonalenia zawodowego nauczycieli,
29)sporządzanie dokumentów przy powierzaniu nauczycielom zadań doradcy metodycznego,
30)przygotowywanie materiałów regulujących zasady zniżek podstawowego pensum nauczycieli zajmujących stanowiska funkcyjne w placówce,
31)przygotowywanie dokumentów określających wymiar czasu pracy specjalistycznych stanowisk pedagogicznych ( logopeda, pedagog itp.),
32)przygotowywanie dokumentów umożliwiających wyrażanie zgody na obniżenie przez dyrektora tygodniowego wymiaru zajęć dydaktycznych nauczycielom w sytuacjach określonych ustawą Karta Nauczyciela,
33)Kontrola spełniania obowiązku nauki przez młodzież , zamieszkałą na terenie Miasta Żyrardowa oraz prowadzenie ewidencji w tym zakresie z wykorzystaniem programu Droga Edukacyjna Ucznia.
34)podejmowanie czynności i sporządzenie dokumentów do wszczęcia postępowania egzekucyjnego z tytułu nierealizowania obowiązku szkolnego, obowiązku nauki oraz obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego,
35)sporządzanie dokumentów do wskazywania placówki oświatowo-wychowawczej jako zakładu realizującego świadczenia socjalne wobec nauczycieli emerytów ze zlikwidowanych placówek,
36)prowadzenie spraw związanych z udzielaniem uczniom pomocy materialnej w różnych formach,
37)podejmowanie działań wynikających z przepisów prawa dotyczących przyznawania uczniom i nauczycielom nagród Prezydenta Miasta,
38)organizowanie gminnych konkursów, turniejów i uroczystości w zakresie oświaty,
39)opracowanie informacji o stanie realizacji zadań oświatowych w gminie za poprzedni rok szkolny,
40)nadzór i prowadzenie spraw związanych ze sprawozdawczością oświatową np. System Informacji Oświatowej, osiąganie przez nauczycieli średnich wynagrodzeń gwarantowanych ustawą Karta Nauczyciela,
41)współdziałanie z Ministerstwem Edukacji Narodowej, Wojewodą Mazowieckim. Mazowieckim Kuratorem Oświaty i organizacjami związków zawodowych w sprawach np., wymagających uzgodnień lub opinii, pozyskiwania środków finansowych oraz innych wynikających z przepisów prawa oświatowego,
42)sporządzanie planów, analiz i sprawozdań wynikających z zadań wydziału,
43)załatwianie skarg i interwencji związanych z funkcjonowaniem gminnych placówek oświatowych z wyłączeniem skarg na dyrektorów,
prowadzenie innych spraw wynikających z przepisów oświatowych tj:
1)wydawanie zezwoleń lub odmowy na prowadzenie szkół publicznych prowadzonych przez osoby prawne lub fizyczne inne niż jst oraz wyrażenie zgody na ich likwidację,
2)wydawanie zaświadczeń o wpisie do ewidencji niepublicznym placówkom oświatowym,
3)wydawanie decyzji o odmowie wpisu do ewidencji niepublicznych placówek oświatowych,
4)nadawanie i pozbawianie szkół niepublicznych uprawnień szkół publicznych,
5)prowadzenie ewidencji placówek niepublicznych,
6)naliczanie i rozliczanie dotacji celowej na realizację zadań własnych gminy w zakresie wychowania przedszkolnego dla dzieci uczęszczających do publicznych i niepublicznych przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego na terenie miasta,
7)ustalenie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla placówek publicznych i niepublicznych prowadzonych przez inne organy niż jst oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystywania,
8)prowadzenie spraw związanych z dofinansowaniem pracodawcom, kosztów kształcenia młodocianych pracowników; wydawanie zaświadczeń o udzielonej pomocy de minimis, obsługa programu SHRIMP i sporządzanie sprawozdań w tym zakresie,
9)nadzór i obsługa merytoryczna realizacji Programów Rządowych np. Wyprawka szkolna dla gminnych, powiatowych i niepublicznych szkół na terenie miasta,
10)pozyskiwanie dodatkowych środków finansowych na działalność oświatową z rezerwy subwencji oświatowej,
11)składanie i rozliczanie zbiorczego wniosku gminy na podstawie wniosków publicznych i niepublicznych szkół podstawowych i gimnazjów o dotację na podręczniki i materiały ćwiczeniowe,
prowadzenie spraw z zakresu kultury fizycznej, wypoczynku i rekreacji w szczególności:
1)współdziałanie z Ośrodkiem Sportu i Rekreacji w realizacji zadań gminy z zakresu kultury fizycznej, w tym sportu, rekreacji i wypoczynku za wyjątkiem pracowniczych ogrodów działkowych,
2)podejmowanie czynności zmierzających do zapewnienia warunków materialno - technicznych niezbędnych dla rozwoju rekreacji ruchowej,
3)współdziałanie ze stowarzyszeniami kultury fizycznej w zakresie realizowania zadań własnych gminy w tym opiniowanie wniosków stowarzyszeń sportowych o dofinansowanie działalności statutowej,
4)organizowanie konkursów dla organizacji pozarządowych w zakresie wspierania ich w działaniach na rzecz upowszechniania kultury fizycznej zgodnie z ustawą o działalności pożytku publicznego i wolontariacie,
5)sporządzanie informacji w zakresie wypoczynku letniego i zimowego dzieci i młodzieży,
6)prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem nagród i wyróżnień Prezydenta Miasta za osiągnięcie wysokich wyników sportowych we współzawodnictwie krajowym lub międzynarodowym.
8.współpraca z Miejską Biblioteką Publiczną.