Miasto wciąż walczy o jak najlepsze rozwiązania
Jak na razie spółka PKP PLK, inwestor planowanej modernizacji linii kolejowej Warszawa – Łódź, nie uwzględnia zgłaszanych przez władze miasta uwag do koncepcji realizacji inwestycji. Od połowy 2008 roku władze miasta prowadzą z PLK negocjacje w sprawie jak najlepszych dla Żyrardowa rozwiązań, które z punktu widzenia pasażerów i mieszkańców miasta powinny być uwzględnione w ramach planowanej przez spółkę modernizacji. Z uwagi na to, że prowadzone negocjacje nie przynoszą jak na razie wymiernych efektów, prezydent Andrzej Wilk postanowił interweniować w tej ważnej dla miasta sprawie u najwyższych władz państwowych.
- Zainteresowaliśmy naszym problemem, między innymi ministra infrastruktury, Cezarego Grabarczyka – mówi prezydent – Stosowne pismo złożyliśmy również na ręce wicepremiera i ministra gospodarki, Waldemara Pawlaka. Są to osoby, które na tym etapie, mogłyby nam jeszcze pomóc w przeforsowaniu zgłaszanych przez nas wniosków do koncepcji modernizacji linii kolejowej Warszawa – Łódź. Nie możemy przejść do porządku dziennego nad ignorancją, jaką wykazuje inwestor zwłaszcza, że projekt realizowany będzie ze środków największego unijnego programu operacyjnego INFRASTRUKTRURA I ŚRODOWISKO – podkreśla Andrzej Wilk. – Zobowiązuje to inwestora do wykazania zgodności inwestycji z celami strategii krajowych, takich m.in. podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej Polski i jej regionów poprzez rozwój infrastruktury technicznej. Tymczasem zaproponowane w Żyrardowie rozwiązania pogorszą jakość obsługi ponad 14.000 pasażerów, wydłużając ich codzienną drogę na perony i jednocześnie pogorszą połączenie komunikacyjne między dzielnicami miasta położonymi po dwóch stronach torowiska.
Z dokumentów opracowanych przez PLK wynika, że planowana jest likwidacja obu istniejących przejść i wybudowanie jednego przejścia podziemnego pośrodku peronu. Władze miasta wnioskują m. in. o zachowanie dwóch przejść przez torowisko w bezpośredniej bliskości dworca, remont konstrukcji betonowych tunelu nad drogą nr 50, budowę przejścia pieszo – rowerowego w ciągu ul. Piotra Skargi, remonty przepustów na rzece Wierzbiance i Pisi, poszerzenie wiaduktu Świętego Jana, aby możliwe było poszerzenie również pasa jezdni oraz wybudowanie pełnowymiarowego chodnika, uwzględnienie w projekcie budowy dwóch torów bocznicowych (postojowych) dla pociągów relacji Warszawa – Żyrardów – Warszawa oraz wybudowanie, w miejscu obecnej kładki, podziemnego przejścia przez tory. Takie rozwiązanie znacznie poprawiłoby komunikację między centrum miasta a Zatorzem.
Zmiany w projekcie unijnym są jeszcze możliwe, gdyż zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, na etapie koncepcyjnym są możliwe doprecyzowania/zmiany w inwestycji. Dopiero wniosek aplikacyjny dookreśla szczegółowe założenie i wskaźniki projektu. W chwili obecnej, zgodnie z informacjami uzyskanymi od PLK, wniosek taki nie został jeszcze złożony.