Od 18 lipca br. zaczną obowiązywać nowe regulacje prawne dotyczące zbiórek publicznych. Inaczej niż dotychczas, nie będzie już wymagana urzędowa zgoda na przeprowadzenie zbiórki – to obywatele, nie urząd decydować będą o tym, jaka akcja dobroczynna warta jest wsparcia. W podjęciu decyzji kogo i na jaki cel wesprzeć, pomoże ogólnopolski portal internetowy ZBIÓRKI.GOV.PL który ruszy już niebawem.
Wraz z wejściem w życie nowych przepisów, obsługa zgłoszeń zbiórek publicznych będzie prowadzona wyłącznie w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji. Pozwolenia na zbiórki publiczne wydawane dotąd przez różne organy administracji, zastąpione zostaną zgłoszeniem przesłanym do MAiC – dane zwarte w zgłoszeniu zamieszczane będą na nowym ogólnopolskim portalu zbiórki.gov.pl. Zgłoszenie, aktualizację danych, czy też sprawozdanie będzie można wysłać elektronicznie, z wykorzystaniem gotowych formularzy, z użyciem profilu zaufanego ePUAP albo bezpiecznego podpisu elektronicznego oraz w formie tradycyjnej, papierowej.
Zbiórki elektroniczne (np. przelewy na rachunek bankowy, wpłaty online, wysyłanie sms’ów) można będzie prowadzić bez dodatkowych formalności - niepotrzebne będą zgłoszenia lub pozwolenia. Nowa ustawa dotyczy bowiem wyłącznie zbiórek organizowanych bezpośrednio w miejscach publicznych, w przypadku gdy pieniądze zbierane są do puszki lub też zbiórka dotyczy darów rzeczowych.
Kolejna ważna zmiana, to obniżenie kosztów związanych dotąd z organizacją zbiórek publicznych - po 18 lipca zniesiona zostanie opłata skarbowa dla organizatorów zbiórek oraz obowiązek publikacji sprawozdań w prasie.
Jak zgłosić zbiórkę gotówki lub darów rzeczowych?
Można to będzie zrobić przez internet albo wysyłając formularz pocztą na adres Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji. W ciągu maksymalnie 3 lub 7 dni (odpowiednio dla zgłoszeń elektronicznych i papierowych) zgłoszenie pojawi sie na portalu ZBIÓRKI.GOV.PL – od tego momentu można będzie zacząć zbiórkę. Portal ZBIÓRKI.GOV.PL ruszy wraz z wejściem w życie nowej ustawy o zbiórkach publicznych.
Kto będzie mógł zgłaszać zbiórkę gotówki lub darów rzeczowych?
Organizacje, fundacje, stowarzyszenia – czyli podmioty, które mogą prowadzić działalność pożytku publicznego zgodnie z ustawa o działalności pożytku publicznego. Zbiórkę może także prowadzić komitet społeczny, który mogą założyć co najmniej trzy osoby.
Czy gotówkę lub dary rzeczowe będzie można zbierać na każdy cel?
Cel musi być ze „sfery zadań publicznych” – bo mówimy o zbiórce publicznej. Dlatego celem mogą być np. pomoc społeczna (także ofiarom kataklizmów), ochrona zdrowia, pomoc osobom niepełnosprawnym, wspieranie równouprawnienia kobiet i mężczyzn, wspieranie przedsiębiorczości, wynalazczości, rozwoju wspólnot lokalnych i podtrzymywania tradycji, wspieranie nauki, kultury, ekologii i inne.
Więcej informacji na temat nowych zasad prowadzenia zbiórek publicznych znaleźć można na stronie Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji www.mac.gov.pl