Funkcjonowanie UM będzie kosztować dużo mniej
Dnia 27 lipca wszedł w życie nowy Regulamin Organizacyjny Urzędu Miasta Żyrardowa. Zakłada on m.in. zmniejszenie liczby wydziałów i w ślad za tym znaczącą redukcję kadry kierowniczej. Sprawne zarządzanie miastem zaczyna się od obsługi jego mieszkańców na poziomie urzędu. Instytucje takie muszą się zmieniać, bo zmienia się otoczenie, w którym funkcjonują.
Nadrzędnym celem przeprowadzonej reorganizacji jest optymalizacja zatrudnienia i procesów kadrowych w Urzędzie Miasta Żyrardowa, umożliwiająca efektywniejsze wykorzystanie potencjału pracowników i obniżenie kosztów zatrudnienia. Pierwszy etap reorganizacji przynieść ma w planie finansowym na 2016 rok oszczędności na poziomie ponad 1 mln. zł. Oczywiście dalej będziemy szukać oszczędności w zakresie funkcjonowania całego żyrardowskiego magistratu.
W nowej strukturze Urzędu Miasta funkcjonować będzie dziesięć wydziałów, czyli o połowę mniej niż do tej pory. Wydział Rozwoju Miasta i Inwestycji oraz Wydział Funduszy Europejskich połączone zostały w Wydział Rozwoju i Funduszy Zewnętrznych. Na bazie Wydziału Gospodarki Komunalnej oraz Wydziału Ochrony Środowiska i Gospodarki Odpadami stworzono jeden Wydział Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska. Wydział Finansowo-Budżetowy oraz Wydział Podatków i Opłat zastąpiony został przez Wydział Budżetu Miasta, a Wydział Gospodarki Przestrzennej i Architektury oraz Wydział Gospodarki Nieruchomościami zamieniono w jeden Wydział Planowania Przestrzennego i Nieruchomości. Konsolidacji uległy też USC oraz Wydział Spraw Obywatelskich, tworząc Urząd Stanu Cywilnego i Sprawy Obywatelskie.
Po reorganizacji w Ratuszu funkcjonować również będą: Wydział Organizacyjny, który tak jak do tej pory będzie miał w swojej strukturze Biuro Rady Miasta, Wydział Edukacji, Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych oraz Wydział Promocji.
Ponadto, w nowej strukturze organizacyjnej pojawiają się referaty, które zastąpią niektóre spośród dotychczas funkcjonujących wydziałów. Będą to: Referat Obrony Cywilnej i Zarządzania Kryzysowego, Referat Gospodarki Mieszkaniowej oraz Referat Działalności Gospodarczej. Zupełnie nową komórką będzie Referat Zamówień Publicznych, którego zadaniem będzie prowadzenie, w imieniu Miasta, wszystkich postępowań o udzielenie publicznego.
Nowymi wydziałami kierować będą już nie naczelnicy, ale dyrektorzy. Tak jak dotychczas, pieczę nad Wydziałem Organizacyjnym sprawować będzie Sekretarz Miasta, nad Wydziałem Budżetu Miasta – Skarbnik Miasta, a nad Urzędem Stanu Cywilnego i Sprawami Obywatelskimi – Kierownik USC.
Stanowisk kierowniczych nie będzie natomiast w referatach. Ich pracownicy podlegać będą bezpośrednio pod prezydenta lub jego zastępców, zgodnie z przyjętym schematem organizacyjnym. Likwidacji uległy też wszystkie dotychczasowe stanowiska zastępców naczelników.
Bez zmian organizacyjnych pozostaje na ten moment formuła pracy Zespołu Obsługi Placówek Oświatowych, Miejskiego Zespołu Urbanistycznego i Biura Miejskiego Konserwatora Zabytków.
Wprowadzone zmiany w największym stopniu dotknęły kadrę kierowniczą. Spośród 21 stanowisk „funkcyjnych” (w tym 2 samodzielnych stanowisk), w nowej strukturze organizacyjnej pozostało tylko 10. W skali całego urzędu, wszystkie zmiany organizacyjne na dzień publikacji niniejszego artkułu objęły ok. 23% zatrudnionych w magistracie.
„Połączenie wydziałów, które realizują podobny zakres zadań, a w konsekwencji zmniejszenie liczby stanowisk kierowniczych, przyniesie znaczące oszczędności w puli środków przeznaczonych na wynagrodzenia pracowników – podkreśla Daniel Jarosz, Doradca Prezydenta. – Konsolidacja wydziałów powinna również korzystnie wpłynąć na jakość pracy urzędu i sprawność obsługi mieszkańców. Reorganizacja zaplanowana została tak, by jak najwięcej spraw z danego obszaru tematycznego prowadzona była w ramach jednego wydziału. Stąd na przykład decyzja o połączeniu Wydziału Gospodarki Przestrzennej i Architektury oraz Wydziału Gospodarki Nieruchomościami w jeden Wydział Planowania Przestrzennego i Nieruchomości, czy też połączenie w jedną całość USC oraz Wydziału Spraw Obywatelskich. Nowa, obowiązująca od 27 lipca formuła pracy Urzędu Miasta Żyrardowa powinna być zatem nie tylko mniej kosztowana dla budżetu miasta, ale też bardziej efektywna i sprawniejsza z punktu widzenia jakości pracy UM.”