Uczniowie z Żyrardowa bliżej nauki
W roku szkolnym 2017/2018 w czterech miejskich placówkach oświatowych, w Szkołach Podstawowych Nr 6 i nr 7 oraz w klasach gimnazjalnych w Szkołach Podstawowych Nr 1 i Nr 4, Centrum Nauki Kopernik realizowało ciekawy projekt edukacyjny pn. „Szkoła bliżej nauki”.
Żyrardów jest jednym z siedmiu miast z terenu Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego, w których Centrum Nauki Kopernik realizuje ten projekt. W sumie aż 2000 uczniów i 160 nauczycieli wzięło udział w projekcie Szkoła Bliżej Nauki, realizowanym przez Centrum Nauki Kopernik w partnerstwie z samorządami z Mazowsza.
W ostatnim kwartale 2017 r. do wszystkich 38 szkół z Mazowsza trafiło po 10 zestawów edukacyjnych "Woda" oraz 50 zestawów "Micro:bit" służących do nauki programowania. Stworzona przez ekspertów Centrum Nauki Kopernik zawartość pudełka „Woda” pozwala w interdyscyplinarnym ujęciu poznać chemiczne, fizyczne i optyczne właściwości wody. Doświadczenia w zestawie zostały dobrane tak, aby uczniowie mogli bez trudu uświadomić sobie, że zachodzące w przyrodzie zjawiska, których na co dzień doświadczają, podlegają prawom wielu różnych dziedzin nauki, a woda jest nie tylko częścią ich codzienności, ale też niezwykle cennym ziemskim zasobem. Dzięki samodzielnemu wykonywaniu eksperymentów uczniowie mogą spojrzeć na świat całościowo i przełamać ograniczenia szkolnej edukacji przedmiotowej. Koncepcja pudełka powstała w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki „Przewrót Kopernikański”.
Uczniowie z Żyrardowa mieli okazję brać aktywny udział w zajęciach w Majsterni w Centrum Nauki Kopernik. Pracowali w grupach nad budową wahadła, mostów, wyrzutni. Później zwiedzali wystawy według wcześniej przygotowanych wskazówek swoich nauczycieli.
Z kolei nauczyciele uczestniczyli w 8 warsztatach w Centrum Nauki Kopernik: Eksponaty i eksperymenty, Nauka w puszce, Pod prąd, Zajęcia twórcze, Superwizja partnerska, Praca grupowa i jej ocena, Eksperymentowanie z pudełkiem Woda, Metoda badawcza w nauczaniu matematyki.
Każda szkoła otrzymuje w ramach projektu, zgodnie ze zgłoszonym wcześniej zapotrzebowaniem, doposażenie pracowni przedmiotowych zakupione przez swój samorząd ze środków Unii Europejskiej. Są to najróżniejsze urządzenia: preparaty biologiczne do obserwacji mikroskopowych, przyrządy do pomiarów, sprzęt IT, sprzęt laboratoryjny, odczynniki chemiczne, sprzęt ochronny i sprzęt techniczny, różne mapy lub modele – zależnie od potrzeb danej szkoły. Kwota przeznaczona ogółem na doposażenie w projekcie to 1 614 916 zł.
Samorząd z Żyrardowa dostarczył już sprzęt do części swoich szkół. Od nowego roku szkolnego sprzęt będzie już czekał na wszystkich uczniów w pracowniach przedmiotowych.
Rok szkolny 2018/2019 przyniesie kolejną wizytę klasową w Centrum Nauki Kopernik, ze ścieżką zwiedzania przygotowaną przez nauczycieli. We wrześniu 2018 r. rozpocznie się najważniejszy etap działań – praca nad projektami z udziałem naukowców i udział w ich badaniach. Efekty wspólnych działań uczniów, nauczycieli i naukowców zostaną zaprezentowane w czerwcu 2019 r.
Projekt realizowany jest dzięki dofinansowaniu ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach RPO WM 2014-2020 w wysokości 4,7 mln zł. Całkowita wartość projektu to ponad 4,9 mln zł. Koszty realizacji projektu w Żyrardowie wyniosą 190 596,40 zł. Wkład własny Miasta, określony na kwotę 13 600 zł, ma formę niepieniężną, w postaci użyczenia sal dydaktycznych na potrzeby realizacji projektu.
fot. Centrum Nauki Kopernik