W związku z tym, że aktualnie opracowywany jest projekt inwestycji PKP PLK, polegającej na modernizacji linii kolejowej na trasie Skierniewice – Warszawa, w ubiegłym tygodniu w Żyrardowie odbyło się spotkanie, podczas którego analizowano szczegóły dotyczące zadań inwestycyjnych przewidzianych do realizacji w granicach naszego miasta. Wiele korzystnych dla miasta rozwiązań udało się prezydentowi przeforsować już wcześniej, na etapie opracowywania koncepcji inwestycji. Teraz, kiedy powstaje projekt, przyszedł czas na dopracowanie szczegółów.
W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele inwestora, wykonawcy, w tym również projektanci (inwestycja realizowana systemem ,,Zaprojektuj i wybuduj”), prezydent Żyrardowa Andrzej Wilk wraz z zastępcą Grzegorzem Obłękowskim, Maciej Śliwerski burmistrz Jaktorowa, którego inwestycja również dotyczy, a także szefowie merytorycznych wydziałów i jednostek Urzędu Miasta.
Jak już wcześniej informowaliśmy, w miejsce jednego, środkowego peronu, skomunikowanego z miastem przez istniejący tunel przy dworcu i kładkę nad torami w ciągu ul. Towarowej, powstaną oddzielne perony dla każdego z kierunków ruchu. Wynika to z kwestii bezpieczeństwa – po zmodernizowanych torach pociągi będą mogły osiągać prędkości do 160 km/h. Z tego też powodu zniknąć będzie musiała kładka nad torami. Nowy sposób skomunikowania miasta z peronami był tematem kilkakrotnych spotkań stron.
Tunel w miejscu kładki
Temat t przejścia pod torami w śladzie istniejącej kładki (będzie to jedno z dwóch wejść na perony) zdominował również ostatnie spotkanie. Przedstawiciele inwestora i wykonawcy raz jeszcze starali się przekonać władze miasta do realizacji przejścia podziemnego na perony, nie w miejscu istniejącej kładki, tak jak wnioskował prezydent i zostało to uwzględnione w koncepcji inwestycji, lecz bliżej budynku dworca. Prezydent jednak stanowczo opowiedział się za budową przejścia po śladzie istniejącej kładki. Argumentem przemawiającym za takim rozwiązaniem jest utrzymanie dotychczas istniejącego w formie kładki połączenia dwóch części miasta rozdzielonych torami. Jednocześnie powstałe przejście poprawi komunikację, bowiem dodatkowo będzie ono dostosowane do przejazdu rowerem oraz do potrzeb osób niepełnosprawnych. Takie rozwiązanie jest więc przede wszystkim w interesie mieszkańców codziennie przedostających się z jednej strony miasta na drugą, a w żaden sposób nie utrudnia podróżnym dotarcia na perony. Wielu podróżnych, posiadających bilety miesięczne, korzysta właśnie z kładki. Inwestor ostatecznie zaakceptował zaproponowane przez prezydenta rozwiązanie. Ponadto analizowano zgłoszoną przez władze miasta propozycję wybudowania w tym podziemnym przejściu, na wysokości projektowanych od strony ul. Jaktorowskiej parkingów, klatki schodowej, dzięki której znacznie skróciłaby się droga podróżnych do samochodów pozostawionych na parkingach. Miasto zadeklarowało projektantom pomoc, poprzez wydanie odpowiedniej decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego. Projektanci zobowiązali się do przeanalizowania takiego rozwiązania. Same parkingi będą realizowane w ramach innego zamierzenia inwestycyjnego, przez PKP S.A., przy udziale miasta.
Ekrany akustyczne
Podczas spotkania poruszono także temat ekranów akustycznych. Władze Żyrardowa chciałyby, aby w granicach miasta zastosowano ekrany przeźroczyste, bądź półprzeźroczyste, które są bardziej estetyczne niż pełne. Jednak tego rodzaju ekrany inwestor stosuje tylko w strefie zabytkowej, w przypadku Żyrardowa byłby to więc wyłącznie teren dworca. Sprawa nie jest jeszcze zamknięta. Uzgodniono, że Miasto przedstawi swe oczekiwania w terminie dwóch tygodni.
Przejście pod torami w ul. św. Jana
Z uwagi na istniejące duże zagrożenia dla ruchu pieszych pod torami w rejonie ul. św. Jana, prezydent Andrzej Wilk poprosił inwestora i projektantów, by przeanalizować możliwość realizacji podwieszonego chodnika po drugiej stronie filara (w świetle rzeki). Prezydent zadeklarował pomoc w załatwianiu ewentualnych spraw formalnych, związanych z decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia. W przypadku braku możliwości przeniesienia chodnika w światło rzeki, prezydent zwrócił uwagę na konieczność poprawy bezpieczeństwa ruchu pieszych w tunelu.
Przejście przez tory w ul. Skargi
Poruszono też temat istniejącego „dzikiego” przejścia przez tory na wysokości ul. Skargi (km 44,085). W wyniku interwencji prezydenta jeszcze na etapie przygotowywania koncepcji inwestycji, PKP PLK zaplanowała budowę w tym miejscu przejścia pieszo – rowerowego przez tory, spełniającego podstawowe wymogi bezpieczeństwa. Podczas spotkania inwestor zapoznał zebranych o sposobach spełnienia tych wymogów. Powstaną w tym miejscu dwie zapory, obsługiwane z odległości, a przejście monitorowane będzie systemem telewizji przemysłowej.
Tunel w ul. 1 Maja
Na zakończenie podjęto temat tunelu w drodze krajowej nr 50. PKP PLK, w ramach modernizacji linii kolejowej, wyremontuje część kolejową tunelu. Ustalono, że inwestor uzgodni z Miastem kolorystykę konstrukcji. Natomiast co do remontu pozostałych części tunelu wszyscy byli zgodni co do tego, że wskazane jest skoordynowanie prac remontowych prowadzonych przez różnych właścicieli.
Projekt modernizacji linii kolejowej na trasie Skierniewice – Warszawa powinien być zakończony w kwietniu tego roku.