Trwający od stycznia 2010 r. do sierpnia 2013 r. projekt współfinansowany był przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Priorytetu IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionie Działania 9.1 Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty Poddziałania 9.1.2 Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych. Kwota dofinansowania wyniosła ponad 3 mln zł.
Przez 3-letni okres realizacji projektu uczestniczyło w nim łącznie 2847 uczniów, a 404 brało udział w różnego rodzaju zajęciach przez cały czas trwania projektu.
Celem przedsięwzięcia było tworzenie warunków równych szans edukacyjnych poprzez udzielenie wsparcia uczniom żyrardowskich szkół podstawowych i gimnazjalnych napotykających na bariery o charakterze środowiskowym, ekonomicznym i zdrowotnym, utrudniające lub uniemożliwiające dostęp do usług edukacyjnych. Innym, równie istotnym celem projektu, było wzmocnienie atrakcyjności i podniesienie jakości oferty edukacyjnej żyrardowskich szkół, ukierunkowanej na rozwój kompetencji kluczowych ze szczególnym uwzględnieniem nauk przyrodniczo – matematycznych.
Uczniowie uczestniczyli w dodatkowych zajęciach dydaktyczno–wyrównawczych oraz w zajęciach specjalistycznych służących wyrównywaniu dysproporcji edukacyjnych w trakcie procesu kształcenia. Należały do nich: gimnastyka sensoryczna, zajęcia korekcyjno – kompensacyjne, terapia pedagogiczna oraz terapia logopedyczna. Uczniowie chętnie korzystali również z oferty pozalekcyjnych zajęć ukierunkowanych na rozwój kompetencji kluczowych ze szczególnym uwzględnieniem nauk przyrodniczo–matematycznych. Były to koła zainteresowań z matematyki, fizyki, chemii, biologii, geografii i przyrody.
Przez 91 tygodni kolejnych lat szkolnych zrealizowano łącznie 19769,5 godzin zajęć specjalistycznych, 12381 godzin zajęć dydaktyczno- wyrównawczych i 11359 godzin zajęć pozalekcyjnych. Wszystkie zajęcia prowadzone były przez 209 wykwalifikowanych pedagogów.
- Czas poświęcony przez uczniów na zajęcia oferowane w ramach projektu z pewnością był efektywny, inspirujący, bogaty w nowe doświadczenia – podsumowuje Barbara Cieplak, naczelnik Wydziału Oświaty i Kultury Fizycznej Urzędu Miasta. – Uczniowie uczestniczący w projekcie rozwinęli swoje kompetencje kluczowe, zdobyli większą motywację do nauki, wyrównali poziom wiedzy i umiejętności, rozwinęli kompetencje zgodnie z lokalnym i regionalnym rynkiem pracy.