,,Czerwoniak” pozyskał środki na ciekawy międzynarodowy projekt
Projekt Liceum Ogólnokształcącego im. Stefana Żeromskiego w Żyrardowie pn. „Sztuka nie zna granic”, otrzymał dofinansowanie w wysokości 50 935 euro z nowego programu Unii Europejskiej Erasmus+. Projekt realizowany będzie w latach 2014 – 2017 we współpracy z dziesięcioma szkołami średnimi z dziesięciu różnych krajów europejskich. - Konkurencja była naprawdę duża – podkreśla koordynatorka projektu Danuta Czyżewska. – Z 211 wniosków złożonych przez polskich koordynatorów zaakceptowanych zostało tylko 32. Eksperci ocenili nasz wniosek na 97,5 punktu na 100, co dało nam szósty wynik w kraju.
Partnerami w projekcie ,,Sztuka nie zna granic”, obok żyrardowskiego liceum, są następujące szkoły:
1. VZW SINT-LODEWIJKS VRIJ HANDELS EN SPORTINSTITUUT, SINT-MICHIELS, BELGIA
2. LAPPEENRANNAN LYSEON LUKIO, LAPPEENRANTA, FINLANDIA
3. INSTITUT VILATZARA, VILASSAR DE MAR, HISZPANIA
4. VŠĮ KLAIPĖDOS LICĖJUS, KLAIPEDA, LITWA
5. AGRUPAMENTO DE ESCOLAS DO BARREIRO, BARREIRO, PORTUGALIA
6.LICEUL TEHNOLOGIC NR.1 CAMPULUNG MOLDOVENESC, CAMPULUNG MOLDOVENESC, RUMUNIA
7. GYMNAZIUM MIKULASA KOVACA, BANSKA BYSTRICA, SŁOWACJA
8. SESIM SARPKAYA FEN LISESI, TARSUS, TURCJA
9. LICEO SCIENTFICO STATALE "ENRICO FERMI", POLICORO, WŁOCHY
W większości są to państwowe szkoły średnie ogólnokształcące, tylko jedna jest prywatna (z Litwy) i dwie są techniczno-zawodowe (z Belgii i Rumunii).
Projekt jest odpowiedzią na potrzebę wszechstronnego kształtowania młodych ludzi – rozwijania ich jako jednostek, ale także jako członków społeczności lokalnej i własnego narodu, obywateli własnego kraju i zjednoczonej Europy. Partnerstwo zamierza wykorzystać ogromny potencjał tkwiący w kulturze i sztuce.
- Planujemy zająć się różnymi formami sztuki, takimi jak taniec, śpiew, poezja, teatr, film, fotografia i sztuki plastyczne, i wykorzystać je w celu wyzwolenia i rozwinięcia artystycznej i kulturalnej aktywności uczniów, aby pomóc im wzbogacić własną osobowość i uczynić swoje życie ciekawszym – mówi Danuta Czyżewska. - Współpracując z przedstawicielami innych narodów i kultur, mówiących innymi językami , zamierzamy podnieść wśród młodzieży świadomość językowej i kulturowej różnorodności Europy, poprawić ich umiejętności językowe i zwiększyć motywację do nauki języków obcych. Przez współpracę na odległość i potrzebę używania nowoczesnego sprzętu i technologii informacyjno-komunikacyjnych w trakcie wielu działań w kraju, chcemy poprawić też umiejętność posługiwania się nimi.
Projekt koncentruje się również na społeczności lokalnej. Uczniowie uczestniczyć będą w warsztatach, konkursach, wystawach, współpracować będą z innymi szkołami na terenie miasta, odwiedzą domy kultury, kino, poznają teatry amatorskie, chóry, zespoły taneczne i muzyczne, odwiedzą też instytucje opieki nad osobami starszymi i inne placówki. Tego rodzaju aktywność młodzieży powinna ukształtować w nich postawy inicjatywy i przedsiębiorczości, a także umiejętności przywódcze, współpracy w grupie, radzenia sobie z nowymi sytuacjami i współpracy z ludźmi pochodzącymi z różnych środowisk.
Końcowymi produktami projektu będą: logo i hymn projektu, inscenizacja wspólnej sztuki teatralnej, wspólny tomik poezji uczniów, film przedstawiający uczniów wszystkich szkół partnerskich tańczących tańce ludowe lub nowoczesne, film i album zdjęć prezentujący miejscowości, gdzie znajdują się szkoły partnerskie, widziane oczami uczniów, album zdjęć przedstawiający ulubione produkty własnej twórczości artystycznej uczniów, zbiór audio-opisów znanych dzieł malarskich, stworzonych przez sławnych malarzy ze wszystkich krajów partnerskich, przygotowany z myślą o niewidomych oraz zbiór scenariuszy lekcji z wykorzystaniem muzeów, galerii sztuki, kin, teatrów i innych instytucji kulturalnych.
Pierwsze spotkanie w ramach projektu odbędzie się w dniach 10 – 16 grudnia br. w Barreiro w Portugalii.
Realizatorzy projektu zapraszają nauczycieli, uczniów i ich rodziców do włączenia się w działania projektowe.