Weszły w życie nowe przepisy dotyczące ewidencji ludności
Z dniem 1 marca weszła w życie nowa ustawa o ewidencji ludności. W ślad za nowymi przepisami obowiązywać będą nowe formularze zgłoszenia zameldowania, wymeldowania i wyjazdu za granicę.
„Ustawa o ewidencji ludności utrzymuje obowiązek meldunkowy zarówno w odniesieniu do obywateli polskich, jak i cudzoziemców. Wydłużeniu ulega natomiast termin dopełnienia tego obowiązku z 4 do 30 dni – informuje Krystyna Kobyłka, Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich Urzędu Miasta Żyrardowa. – Tak jak dotąd czynności meldunkowych dokonuje się w urzędach gmin właściwych ze względu na położenie nieruchomości, w której obywatel zamieszkuje. Wniosek składany jest w formie pisemnej na stosownych formularzach dostępnych w urzędach gmin. Konieczne jest również przedstawienie do wglądu dowodu osobistego lub paszportu. Na formularzu meldunkowym musi znaleźć się potwierdzenie pobytu w lokalu, dokonane przez właściciela lub inny podmiot dysponujący do niego tytułem prawnym oraz - do wglądu - dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu podmiotu dokonującego potwierdzenia. Dokumentem potwierdzającym tytuł prawny do lokalu może być np. umowa cywilno-prawna, wypis z księgi wieczystej, decyzja administracyjna lub orzeczenie sądowe. Zameldowanie na pobyt stały lub czasowy służy wyłącznie celom ewidencyjnym i ma na celu potwierdzenie faktu pobytu osoby w miejscu, w którym się zameldowała.”
Nowe przepisy utrzymują obowiązek zgłaszania wyjazdu za granicę na pobyt stały lub czasowy dłuższy niż 6 miesięcy oraz obowiązek powrotu zza granicy.
Istotną zmianą jest to, że wraz ze zgłoszeniem zgonu w USC, następuje jednoczesne wymeldowanie osoby zmarłej z miejsca pobytu stałego lub czasowego. Nie trzeba już w tym zakresie podejmować żadnych dodatkowych formalności.
Organ dokonujący zameldowania na pobyt stały wydaje zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały. W przypadku zameldowania na pobyt czasowy, stosowne zaświadczenie wydawane jest na wniosek osoby dokonującej zameldowania, po uiszczeniu opłaty skarbowej w wysokości 17 zł.
„Tak jak dotychczas – podkreśla naczelnik Krystyna Kobyłka - organy gmin prowadzić będą postępowania administracyjne i wydawać decyzje w sprawach spornych dotyczących zameldowania lub wymeldowania z lokalu danej osoby, bądź w sprawach dotyczących uchylenia czynności zameldowania pod określonym adresem.
Nowym rozwiązaniem jest natomiast bezpośrednie zasilanie przez gminy rejestru PESEL (Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności) z pominięciem wojewódzkich baz danych.”
Co ważne, formalności związane z wymeldowaniem lub wyjazdem za granicę będzie można dokonywać drogą elektroniczną przez ePUAP.