Historia nie kończy się w muzeum…
Pod koniec września uczniowie Zespołu Szkół Publicznych Nr 3 w Żyrardowie wzięli udział w programie wymiany "Geschichte endet nicht im Museum. Orte der Erinnerung – Räume für Aktion”, czyli „Historia nie kończy się w muzeum. Miejsca pamięci – przestrzeń akcji”. Organizatorem wyjazdu była nauczycielka języka niemieckiego, Anna Kamińska-Woźniak. Warunkiem wzięcia udziału w programie był odpowiedni wiek uczestnika, znajomość języka niemieckiego i angielskiego oraz wysoka ocena z zachowania.
Grupa docelowa liczyła 28 osób - 14 osób z Polski i 14 osób z Niemiec. „Trójkę” reprezentowało 7 uczniów. Kolejne 7 osób stanowiły uczennice klasy dwujęzycznej Zespołu Szkół Ogólnokształcących Nr 5 we Wrocławiu. Stronę niemiecką reprezentowało 14 uczniów z Robert-Bosch-Gesamtschule w Hildesheim.
Udział w warsztatach uczniów z Polski możliwy był dzięki pomocy i zaangażowaniu Iwony Domachowskiej, głównej koordynatorki projektu z Gustav Stresemann Institut (GSI) w Bad Bevensen, gdzie realizowano projekt.
Całe warsztaty prowadzone były w języku niemieckim oraz w języku angielskim. Pierwszy dzień służył głównie omówieniu programu oraz wzajemnemu zapoznaniu się uczestników. Drugiego dnia uczniowie wzięli udział w warsztatach Osie czasu – polska i niemiecka perspektywa historii a podczas treningu demokratycznego - w sposób twórczy i interaktywny - dowiedzieli się, czym jest demokracja. Na spotkanie z młodzieżą przybył także Heinz-Jürgen Rickert, koordynator wszystkich projektów UNESCO w Niemczech.
W kolejnych dwóch dniach uczniowie zwiedzali dwa byłe obozy koncentracyjne: Bergen Belsen i Neuengamme, gdzie zobaczyli jak wyglądała rzeczywistość w obozach w Niemczech. Poznali też historię więzionej w Bergen Belsen Anny Frank, młodej dziewczyny narodowości żydowskiej, autorki słynnego na całym świecie dziennika. Było to dla nich bardzo wzruszające doświadczenie.
Ostatniego dnia uczniowie uczestniczyli w warsztatach teatralnych prowadzonych przez Phillipa Pankowa, których zwieńczeniem był ich własny spektakl.
Wymiana stanowiła dla uczniów możliwość rozwoju swoich umiejętności językowych - zwłaszcza języka niemieckiego, rozszerzenia wiadomości historycznych, poznania nowych ludzi z Polski i Niemiec oraz wzięcie udziału w zajęciach innego typu, niż te które na co dzień odbywają się w szkole.