Promocja Żyrardowa jako destynacji turystycznej EDEN
Żyrardów, należący do prestiżowej sieci EDEN - Najlepszych Europejskich Destynacji Turystycznych, każdego roku uczestniczy w spotkaniach polskich miast i atrakcji turystycznych nagrodzonych i wyróżnionych w międzynarodowym konkursie Komisji Europejskiej. Spotkania te mają na celu wymianę doświadczeń i przygotowanie wspólnych działań promocyjnych. W dniach 12-13 lutego br. przedstawiciele Miasta Żyrardowa uczestniczyli w kolejnym spotkaniu zorganizowanym przez Polską Organizację Turystyczną.
Warto przypomnieć, iż nasze miasto dołączyło do sieci EDEN w 2011 roku, wygrywając konkurs, w ramach którego zaprezentowało Zespół Zabytkowy Osady Fabrycznej w Żyrardowie.
Sieć EDEN dała nam wiele możliwości wykorzystania różnorodnych narzędzi promocyjnych m.in. posługiwanie się specjalnym logo i prestiżowym tytułem „Najlepsza Europejska Destynacja Turystyczna”. W programie TVP „Nie ma jak Polska” jeden z odcinków poświęcono naszemu miastu. Ponadto Polska Organizacja Turystyczna, będąca koordynatorem konkursu w Polsce, prezentuje nasze miasto w swoich materiałach promocyjnych takich, jak e-book, ulotki, klip-video etc.
Sieć EDEN umożliwia także współpracę nagrodzonych i wyróżnionych w konkursie miejsc/atrakcji turystycznych z Polską Organizacją Turystyczną. Współpraca ta polega na umacnianiu marki EDEN m.in. poprzez udział w konferencjach i warsztatach, służących wymianie dobrych praktyk w dziedzinie turystyki. Każde spotkanie reprezentantów sieci EDEN to bogata wymiana doświadczeń, a także możliwość wypracowania kolejnych wspólnych działań.
Na ostatnim spotkaniu, Żyrardów reprezentowali Jacek Grzonkowski i Marlena Markiewicz z Wydziału Funduszy Europejskich Urzędu Miasta. Podczas warsztatów omawiano trendy obowiązujące w turystyce zrównoważonej, analizowano możliwość zastosowania w celach promocji turystycznej takich rozwiązań jak green marketing czy ekocertyfikacja. Zaprezentowano dobre praktyki realizowane w innych destynacjach, a także geocashing, jako propozycję wspólnej inicjatywy sieci EDEN w Polsce.
Tegoroczne plany, to profesjonalna sesja zdjęciowa destynacji, podróże studyjne dla dziennikarzy i blogerów do miejsc nagrodzonych w konkursie EDEN, promocja w postaci obszernych artykułów w prasie branżowej, warsztaty dotyczące brandingu poszczególnych destynacji. Działania te są możliwe dzięki grantowi pozyskanemu przez Polską Organizację Turystyczną. - Miejmy nadzieję, że realizacja zaplanowanych na ten rok przedsięwzięć przełoży się na większą rozpoznawalność destynacji, a co za tym idzie wzrost zainteresowania turystów naszym miastem – podsumowuje Jacek Grzonkowski, naczelnik Wydziału Funduszy Europejskich.