Kolej na…kolej, czyli rusza VI edycja Manufaktury Satyry
Miasto Żyrardów po raz szósty organizuje Ogólnopolski Konkurs Satyryczny ,,Manufaktura Satyry”. Podobnie jak w latach ubiegłych tegoroczny temat konkursu nawiązuje do historii miasta. Ponieważ w tym roku przypada 170. lecie powstania Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, nic więc dziwnego, że temat brzmi: ,,Kolej”. Żyrardów w ten sposób włącza się w cykl imprez organizowanych przez szereg miejscowości leżących na trasie tej pierwszej na ziemiach polskich linii kolejowej.
Szczegóły wraz z regulaminem i kartą zgłoszenia można znaleźć w zakładce ,,Manufaktura Satyry” na stronie Urzędu Miasta Żyrardowa:
Kolej Warszawsko-Wiedeńska była pierwszą linią kolejową na ziemiach ówczesnego Królestwa Polskiego i drugą w Imperium Rosyjskim. Pierwszy odcinek wybudowano w 1845 roku, choć sam projekt jej budowy powstał już w 1835 roku. Łączyła Warszawę z granicą zaboru austriackiego (Galicją), a dalej przez Kraków docierała do Wiednia.
Kolej warszawsko-wiedeńska była najdłuższą jednorazowo budowaną linią w Europie.
Stała się też najbardziej dochodową spośród linii kolejowych w Imperium Rosyjskim.
28 listopada 1844 roku na trasie Warszawa – Pruszków przejechał pierwszy pociąg wiozący namiestnika Królestwa Polskiego i zaproszonych gości. Podróż trwała 26 minut, a powrotna 20 minut. 14 czerwca 1845 roku ukończono odcinek do Grodziska Mazowieckiego i wówczas otwarto oficjalnie kolej do użytku, zaś 9 września Ruda Guzowska otrzymała połączenie
z Warszawą. Oficjalna nazwa stacji aż do roku 1907 brzmiała ,,Ruda Guzowska”. Później zmieniono ją na ,,Żyrardów”. Budynek stacyjny został zbombardowany przez lotnictwo niemieckie w czasie I wojny światowej. Na przełomie lat 20. i 30. XX wieku powstał nowy dworzec zaprojektowany przez architekta Romualda Millera w stylu renesansowego dworu polskiego.
Trudno przecenić znaczenie linii kolejowej dla rozwoju żyrardowskiej fabryki, która pod koniec XIX wieku była największą fabryką lniarską w Europie. Kolej umożliwiała sprowadzanie surowców, oraz wysyłanie ogromnych ilości gotowych wyrobów lniarskich.
Umożliwiła dotarcie do nowych, dalekich rynków zbytu. Towary produkowane w Żyrardowie można było nabyć w całej niemal Europie, w rozległym Imperium Rosyjskim, jak i w odległych zakątkach Azji. Kolej umożliwiła również ruch pasażerski, w tym turystyczny. Podobnie jak w innych miejscowościach obok dworca powstał park (,,Na Rudzie”) pełniący rolę rekreacyjno-kulturalną. Do budynku dworca prowadziła okazała promenada. W samym budynku założono też urząd pocztowo – telegraficzny.
Fragment panoramy osady żyrardowskiej z roku 1899. U góry widoczna linia Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Panorama ze zbiorów Muzeum Mazowsza Zachodniego w Żyrardowie.
Od 15 do 20 września br. w Żyrardowie w dwóch halach sportowych, AQUA i Elektryk, rozgrywane były mecze Finałowego Turnieju Mistrzostw Polski w kategorii U16 K pod honorowym patronatem Prezydenta Miasta Żyrardowa.Głównym organizatorem mistrzostw był klub UKS Trójka, któremu PZKosz powierzył po raz kolejny imprezę mistrzowską.
Słoneczna pogoda, wysoki poziom sportowy oraz zaangażowanie organizatorów przyczyniły się w miniony weekend do udanej kolejnej edycji #SalosCup2020. Warto zaznaczyć, że nad Zalew Żyrardowski zjechały drużyny z okolic Warszawy i woj. łódzkiego co świadczy o zasięgu ponadlokalnym wydarzenia sportowego oraz o wspaniałej promocji naszego Żyrardowa.
41 Mistrzostwa Polski Seniorów w badmintonie miały się odbyć 5-7 czerwca w Jaworznie, jednak ze względu na obostrzenia epidemiologiczne zawody zostały odwołane. Wydawało się, że w obecnej sytuacji trudno będzie zorganizować tak dużą imprezę. Ostatecznie mistrzostwa odbyły się dwa miesiące później, w dniach 7-9 sierpnia. Organizacji podjęło się Sianowskie Stowarzyszenie Badmintona.
Referat Sportu przypomina, że do 30 września br. na podstawie Uchwały Nr XIII/83/11 Rady Miasta Żyrardowa z dnia 31 sierpnia 2011 roku można składać wnioski o przyznanie jednorazowego stypendium za znaczące osiągnięcia sportowe.