Prawie 90 ton azbestu usunięto z terenu Miasta Żyrardowa w tym roku
W ramach realizacji programu pn. „Usuwanie wyrobów zawierających azbest z obiektów zlokalizowanych na terenie miasta Żyrardowa”, dzięki współpracy z mieszkańcami miasta, w bieżącym roku zostało zdemontowanych i przekazanych do utylizacji 87,295 ton wyrobów zawierających azbest pochodzących z 30 nieruchomości. Na realizację zadania Miasto otrzymało dofinansowanie ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Prace zrealizowała firma P.H.U „Piotr” z Leszna za kwotę 29.386,34 zł brutto. Dotacja przyznana została w ramach programu pn. „Usuwanie i unieszkodliwiane azbestu na terenie województwa mazowieckiego”, a jej wysokość wyniosła 24.978.38 zł, co stanowi 85% kosztów kwalifikowanych. Pozostałą część wartości zadania pokryto z budżetu miasta.
Od kilku lat Miasto podejmuje działania zmierzające do całkowitego usunięcia wyrobów zawierających azbest w terminie do 2032 roku. W 2008 r. Rada Miasta uchwaliła Program usuwania wyrobów zawierających azbest z obiektów zlokalizowanych na terenie Miasta Żyrardowa w latach 2008 – 2032”. Każdego roku Urząd Miasta ogłasza dla mieszkańców Żyrardowa nabór wniosków dotyczących udziału w programie usuwania azbestu. Następnie Miasto występuje ze zbiorczym wnioskiem o dofinansowanie zadania do WFOŚiGW w Warszawie. Oferowana pomoc finansowa może zostać przeznaczona na prace polegające demontażu, odbiorze, transporcie i utylizacji azbestu zrealizowane przez wykonawcę wyłonionego przez Miasto.
W latach 2012-2015, w ramach realizacji programu, udało się usunąć blisko 340 ton wyrobów zawierających azbest z 89 nieruchomości. Koszt realizacji powyższych prac wyniósł łącznie 130.319,75 zł, z czego 124.176,45 zł stanowiło dofinansowanie ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.