,,Japońskie inspiracje” Katarzyny Sielskiej w Resursie
W sobotnie popołudnie, 21 kwietnia b.r. w żyrardowskiej Resursie została otwarta wystawa prac graficznych Katarzyny Sielskiej pt. ,,Japońskie inspiracje”. Autorka jest studentką V roku Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Studiuje Projektowanie Graficzne i Grafikę Artystyczną na Wydziale Grafiki i Malarstwa. Dyplom licencjacki uzyskała pod kierunkiem dr hab. Dariusza Kacy w Pracowni Technik Drzeworytniczych. Najchętniej tworzy linoryty i rysunki. Łącząc różne techniki i eksperymentując z nimi, tworzy prace w technikach własnych. Interesuje się ilustracją książkową, animacją i mangą.
Katarzyna Sielska po raz pierwszy zaprezentowała swoje prace w żyrardowskiej Galerii ,,Resursa” w trakcie wystawy ,,Młodzi żyrardowscy plastycy. Trzydzieści dziewięć minus” w czerwcu 2015 roku. Pokazała wtedy cykl linorytów. Obecna wystawa, która jest jej pierwszą wystawą indywidualną, pozwala na pełniejszy przegląd prac tej młodej żyrardowianki. Możemy zobaczyć cykl pejzaży oraz ilustracji do różnych legend japońskich, w tym do legendy o Kagui-hime. Są również prezentowane próby malarskie, zwane pejzażami minimalistycznymi, oraz abstrakcyjne prace farbami akrylowymi na papierze. To co łączy wszystkie dzieła to fascynacja sztuką japońską. Widać to zwłaszcza w linorytach, które odwołują się bezpośrednio do znanych prac japońskich mistrzów ,,obrazów przemijającego świata”. ,,Obrazy przemijającego (albo przepływającego) świata” to rodzaj malarstwa i drzeworytu japońskiego, tworzonego w okresie Edo od połowy XVII wieku, do początków okresu Meiji w drugiej połowie XIX wieku. W pracach Sielskiej odnajdujemy echa prac takich artystów jak Utamaro Kitagawa, Hiroshige Andō i Hokusai Katsushika. Zwłaszcza dzieła Hokusai wywarły przemożny wpływ na twórczość młodej artystki. ,,Nieudana próba” jest twórczą interpretacją sławnej ,,Wielkiej fali w Kanagawie”, a jej pejzaże nawiązują do cyklu ,,36 widoków na górę Fuji”. Nie jest to jednak ślepe naśladownictwo dawnych arcydzieł, ale twórcza interpretacja tematu zmierzająca do wypracowania własnego stylu w oparciu o solidny warsztat. Pomimo młodego wieku Sielska znakomicie wyczuwa istotę linorytu, swobodnie operując dłutem harmonijnie zestawia płaszczyzny czerni i bieli. Równie dobrze radzi sobie z grafikami ilustracyjnymi, jak i pracami bardziej ,,artystycznymi”, zmierzającymi do abstrakcji. Ogromna pracowitość w połączeniu z talentem zaowocowała zbiorem niezwykłych prac, które koniecznie trzeba zobaczyć.
Od kiedy w połowie XIX wieku Stany Zjednoczone oraz inne kraje wymusiły na Japonii zakończenie ponad dwustuletniego okresu samoizolacji, rozpoczęła się wymiana handlowa z Zachodem. Japonia uzyskała w ten sposób szansę również szerokiego zaprezentowania swojej sztuki i rzemiosła na międzynarodowych wystawach w różnych krajach. Oryginalność dzieł japońskich mistrzów wzbudziła ogromne zainteresowanie i wywarła wpływ na sztukę Zachodu. Zafascynowani niezwykłą sztuką Japonii byli między innymi: Vincent van Gogh,
Henri de Toulouse-Lautrec, Edgar Degas, Paul Gauguin i Gustav Klimt. Do tego grona dołączyli i polscy artyści: Stanisław Wyspiański, Leon Wyczółkowski, Olga Boznańska, Józef Pankiewicz i Julian Fałat. Ta fascynacja sztuką japońską trwa do dziś.
Wystawę można oglądać do dnia 13 maja 2018 roku (Resursa, 1 maja 45, Żyrardów).