W okolicznościowej uroczystości na placu budowy wzięli udział przedstawiciele najwyższych władz państwowych, urzędów centralnych, liczne grono samorządowców, reprezentanci inwestora oraz wykonawcy, a także duża grupa mieszkańców, którzy po latach oczekiwania na obwodnicę, chcieli osobiście wziąć udział w tym historycznym wydarzeniu. Bo choć to dopiero początek długiego procesu inwestycyjnego, nie ulega wątpliwości, że 4 września 2009 roku przejdzie do historii Żyrardowa, jako data kończąca najdłuższy i najtrudniejszy etap starań o wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza granice naszego miasta.
Wojciech Dąbrowski, dyrektor warszawskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, nie krył satysfakcji, że inwestycja do której przygotowywano się przez kilkanaście ostatnich lat, wreszcie weszła w fazę realizacyjną. Przedstawiając zakres
oraz harmonogram prac ujętych w umowie z wykonawcą, dyrektor Dąbrowski podkreślił, że budowana obwodnica niewątpliwie poprawi bezpieczeństwo na krajowej 50 i pozwoli skutecznie wyprowadzić ruch tranzytowy poza silnie zurbanizowane centrum Żyrardowa.
W podobnym tonie mówił o rozpoczynającej się inwestycji Wojewoda Mazowiecki, Jacek Kozłowski. „Przed dwoma laty, obiecaliśmy wspólnie z lokalnymi władzami samorządowymi, że przyspieszymy i przyspieszyliśmy - przypomniał. – Dzięki temu, że wszyscy mieliśmy świadomość jak potrzebna jest to inwestycja, udało się w miarę sprawnie przejść przez proces przygotowawczy. Korzystając z okazji serdecznie dziękuję za bardzo dobrą współpracę władzom samorządowym Żyrardowa, Wiskitek i Radziejowic, a także lokalnej społeczności za akceptację i wsparcie naszych działań.”
Zadowolenia z rozpoczęcia tak strategicznej dla przyszłości Żyrardowa inwestycji nie krył przede wszystkim prezydent Andrzej Wilk. „Cieszę się, że na przekór tym, którzy nie wierzyli, iż uda nam się doprowadzić do rozpoczęcia realizacji obwodnicy, spotykamy się dziś na placu ruszającej właśnie budowy – powiedział. – Gorąco wierzę, że w połowie 2011 roku będziemy mogli przejechać się naszą nowo wybudowaną obwodnicą.”
Kulminacyjnym punktem uroczystości było oczywiście symboliczne wbicie „pierwszej łopaty” pod budowę żyrardowskiej obwodnicy. W pierwszej kolejności przygotowane przez wykonawcę łopaty powędrowały w ręce VIP-ów – posłanki Julii Pitery, ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka, Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Lecha Witeckiego, szefa warszawskiego oddziału GDDKiA Wojciecha Dąbrowskiego, Wojewody Mazowieckiego Jacka Kozłowskiego, przedstawiciela wykonawcy oraz lokalnych samorządów – prezydenta Andrzeja Wilka i wójta Franciszka Miastowskiego.
Zakres inwestycji to:
• budowa węzła „Żyrardów” (przecięcie z drogą woj. nr 719);
• budowa skrzyżowania z drogą powiatową w kierunku Miedniewice – Oryszew;
• przebudowa drogi wojewódzkiej nr 719 oraz dróg powiatowych na odcinkach przyległych do zaprojektowanej obwodnicy;
• budowa 2 rond na przecięciu ze starym śladem DK50;
• budowa dróg lokalnych i dojazdowych: 14,9km;
• budowa ciągów pieszych: 2,8 km;
• budowa 6 zatok autobusowych:
• budowa przejazdu gospodarczego (tunelu) pod drogą krajową nr 50;
• budowa 7 wiaduktów;
• budowa przejść dla zwierząt:
• budowa mostu przez rz. Okrzeszę;
• budowa 10 przepustów drogowych;
• wykonanie urządzeń ochrony środowiska: o ekrany akustyczne: 4,8 km; o szerokość pasów zieleni: od 5m do 15m;
• budowa, przebudowa kolizji z istniejącymi urządzeniami infrastruktury technicznej;
• wykonanie oznakowania pionowego, poziomego i innych elementów bezpieczeństwa ruchu.
Wykonawstwo powierzono konsorcjum DROGBUD Podkarpacki Holding Budowy Dróg Sp. z o.o. Strzyżów / Bogl a Krysl k.s. Czechy / Bogl & Krysl Polska Sp. z o.o. Cieszyn / POL-DRÓG Piła Sp. z o.o. Wartość podpisanego kontraktu, to 212 mln zł. Przewidywany termin zakończenia budowy obwodnicy, to sierpień 2011 roku.