Niezależnie od starań o przyjęcie optymalnych dla Żyrardowa rozwiązań technicznych, władze miasta starają się również pozyskać jak najwięcej informacji na temat organizacji ruchu kolejowego w okresie prowadzenia prac modernizacyjnych. Zważywszy na fakt, jak wiele osób korzysta dziś z połączeń kolejowych w kierunku Warszawy dojeżdżając codziennie do pracy i szkoły, utrzymanie jak najwyższej częstotliwości kursowania pociągów jest sprawą kluczową. Pisma z zapytaniem o ewentualne plany w zakresie organizacji ruchu na czas remontu linii, prezydent Andrzej Wilk skierował do wszystkich przewoźników obsługujących naszą trasę. „Im wcześniej uda nam się uzyskać tego rodzaju informacje, tym więcej czasu mieć będziemy na negocjowanie ewentualnych korekt” – przyznaje prezydent.
Do chwili obecnej najbardziej konkretne dane napłynęły od spółki PKP Intercity, która aktualnie realizuje większość połączeń pośpiesznych między Żyrardowem a stolicą. Spółka poinformowała, że ze wstępnych ustaleń z PKP PLK wynika, iż w okresie trwania prac modernizacyjnych pociągi relacji Warszawa – Łódź - Warszawa kursować mają obecną trasą i zatrzymywać się w Żyrardowie. Należy jednak liczyć się z możliwością wydłużenia czasu przejazdu oraz wprowadzeniem okresowych zmian w rozkładzie jazdy. PKP Intercity nie wyklucza również, że wskutek ograniczenia przepustowości modernizowanej linii (wprowadzenie ruchu jednotorowego), konieczne będzie zmniejszenie liczby pociągów relacji Warszawa – Łódź – Warszawa. Jak daleko idące będą to „zmniejszenia” – tego przewoźnik nie jest niestety w stanie na dzień dzisiejszy określić.
Już teraz wiadomo także, że pociągi relacji wykraczających poza Łódź i Warszawę, będą kierowane – zgodnie z sugestią PKP PLK – na trasę objazdową przez Sochaczew. Tym samym wszystkie pociągi dalekobieżne spółki PKP Intercity w okresie trwania modernizacji omijać będą Żyrardów.
Dwaj pozostali przewoźnicy – PKP Przewozy Regionalne oraz Koleje Mazowieckie KM - na razie ograniczyli się do zapewnień, że dołożą wszelkich starań, aby zmiany rozkładu jazdy wprowadzane w okresie modernizacji torowiska, były możliwie jak najmniej uciążliwe dla pasażerów. Jak informują przewoźnicy, zakres zmian w rozkładzie jazdy i realizowanych przez obie spółki połączeniach będzie znany po zakończeniu uzgodnień w tym zakresie z PKP PLK, jako zarządcą infrastruktury.